Mandag 28. mars publiserte utdanningsnytt.no en artikkel der «Udir skal vurdere om eksamen skal skrotes for godt», saken er opprinnelig fra Aftenposten. Utdanningsdirektoratet ønsker å prøve ut alternativer til dagens eksamensform, samt sette i gang en forskning på hvordan eksamen fungerer i dagens skole-Norge. Årsaken er etter 3 år med fravær av eksamen på grunn av pandemien, kan man se at det er mulig å utdanne uten bruk av dagens eksamensform. Elever opplever mindre stress og lærere får utrettet mer.
Dette ser jeg på som en veldig positiv utvikling av skolesystemet. Eksamensformen kom på plass i en tid der samfunnet gikk litt saktere og behovet for kunnskap ikke var den samme. I dagens samfunn kreves det en enorm kunnskap bare for å delta i samfunnet, det er ikke mulig å kunne alt! Til gjengjeld har vi en rekke verktøy som hjelper oss hver dag. Da er det på tide at det nye skolesamfunnet også tilpasser seg den nye levemåten.
Skolen er en forberedelse til yrkeslivet og det er ingen i yrkeslivet som ni-pugger for å kunne alt. Det er selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner, da vi har sertifiseringer og lignende. Men dette er ikke årsstudium, det er komprimerte tester laget for å vise hva du kan gjerne etter års med erfaring. I yrkeslivet lærer vi å måtte løse oppgaver med de verktøyene som er tilgjengelig. Man må allikevel ha den rette kunnskapen for å gjennomføre oppgaven på en god nok måte innenfor gitte rammer og tider. Det er heller ikke å ni-pugge man lærer av. Det gjør bare at personen kan materialet til det gitte tidspunktet, så går det kort tid og alt er borte. Derimot det å jobbe med materialet og «forske» frem løsningen, DET gir kunnskap og lærdom! Dette støttes også i en rekke forskning.
– Jeg synes eksamen er en dårlig vurderingsmåte. Hvis man har en dårlig dag akkurat på eksamen, kan det slå negativt ut på vitnemålet og for fremtidsplanene dine. Dessuten får vi ikke vist bredden i det vi har lært på én eksamensdag, sier Tuva Louise Enger (18).
Aftenposten
For tiden studerer jeg på BI på 6 året. Det første året hadde jeg en eksamen på 72timer der jeg måtte løse en rekke oppgaver og skrive en lengre avhandling. Dette krevde masse «forskning», prøving og feiling. Det morsomme er at jeg husker nesten hele oppgaven min den dag i dag. Derimot kan jeg ikke huske en av de x antall 5timers eksamener jeg har hatt. Så for meg er dette helt innlysende.
Et annet viktig element i dette, er at dagens system favner kun om de som er gode på å pugge seg til kunnskap på kort tid. Personlig så har ikke jeg den muligheten. Jeg har også en tendens til å få blackout på slike eksamener der jeg bruker opp mye av tiden bare på å komme i gang med oppgavene. Jeg er ganske overbevist om at det er flere enn meg som opplever at man ikke får vist hva man kan med dagens eksamensform. Det betyr at vi har i dag en form for å teste kunnskap lært på skolen som er en stor fordel for noen og en kjempe utfordring for andre. Da det er stor kamp både på skole og yrkeslivet, kan dette systemet dytte de som allerede er vanskeligstilt enda lengre ut.
Om man ser på lærdommen, vil også et endret fokus på eksamen muligens gi over en måned mer lærdom til elevene da de ikke trenger forberede seg til eksamen. Lærere får også mer tid til å følge opp elevene.
Norsk Lektorlag derimot er skeptiske. Jeg tenker at de må begynne å se på hvordan vi kan gjøre både skole-Norge og elevene endrings-klare for fremtiden, det er ikke via gamle måter å se virkeligheten på.
Jeg håper at skolesystemet på alle trinn kan lære av utfordringen skolen har hatt under pandemien og finne frem til langt bedre systemer for å kunne karaktersette elever i fremtiden. Jeg har troen på at dette er til fordel for alle inkludert samfunnet for øvrig.
Kilde:
«Udir skal vurdere om eksamen skal skrotes for godt», 28. mars 2022. https://www.utdanningsnytt.no/eksamen-utdanningsdirektoratet/udir-skal-vurdere-om-eksamen-skal-skrotes-for-godt/318033.
«Vil prøve ut alternativer til eksamen. – Eksamen er en dårlig vurderingsmåte», 28. mars 2022. https://www.aftenposten.no/norge/i/wOm1G4/vil-proeve-ut-alternativer-til-eksamen-eksamen-er-en-daarlig-vurderin.