Hvorfor er det lurt å investere i en sykkel med dyrere gaffel når man kjøper sykkel? Med en dyrere gaffel, er gjerne andre komponenter på sykkelen også dyrere…. Er det nødvendig?
Det kommer litt ann på hvordan du ser på sykkelen. Er dette en sykkel du skal ha over tid og du ønsker å ta vare på, eller er det en billig sykkel du ikke bryr deg om. Er det en sykkel du ikke er så redd for og ikke tenker på at skal vare så lenge, trenger man ikke å tenke så mye over dette. Derimot om du ønsker å ta vare på sykkelen og en levetid lengre enn noen få år, kan det være veldig lurt.
Det er i prinsippet en viktig forskjell mellom de rimeligste gaflene og de som er et knepp opp for levetiden på gaffelen. Materialet som blir benyttet i det indre gaffel-benet, det vil si det tynneste røret som går inn i sylinderen. Det indre gaffel-benet er på de fleste sykler, den øvre delen av gaffelen. På de rimeligste gaflene er det indre gaffel-benet av forkrommet stål, noe man ser ved at denne delen har stål farge (sølv). Det er 2 store utfordringer med dette:
- Forkromming er i prinsippet ikke et veldig glatt materiale, det har ganske høy friksjon. Dette fører til at pakningen som skal forhindre støv og skitt inn i gaffelen, slites fort og ikke holder tett. Dette ser man vet at det etter relativt kort tid begynner å svette olje opp rundt pakningen på det indre gaffel-benet. Man merker også friksjonen ved at gaffelen ikke beveger seg jevnt nok.
- Stål ruster! Forkrommingen forhindrer i prinsippet dette, men det skal veldig lite til før det enten er slitt hull eller en sten eller lignende har hakket et mikroskopisk hul i forkrommingen. Dette medfører at gaffelen begynner å ruste og i prinsippet er ødelagt. Rusten medfører at pakningen får fordypninger som smuss og annet lett passerer.
Begge disse utfordringene er ganske fatale for gaffelens demper-egenskaper og levetid. En litt dyrere gaffel vil ikke ha disse problemene da materialet på det indre demper-benet er av aluminium, som så kjent ikke ruster. Aluminiums-benet er i tillegg trukket med et slipp-belegg. Dette ser man vet at benet er alle andre farger en stål farget (sølv), eksempelvis sort, gull, messing eller lignende. En sammenligning mellom forkrommet ben og et ben med slipp-belegg er stekepanner. Om man benytter stål panne, er det lett at ting brenner seg fast. Benytter man en teflonpanne, seiler maten rundt uten behov for mye fett. Dette betyr at gaffelens funksjon og levetid vil være betraktelig bedre.
Tidligere benyttet man en gummi beskyttelse over gaffelens indre ben, som forhindret ytre påvirkning av gaffelen. Utfordringen med det er at man da aldri ser gaffelens tilstand og utfordringen med for mye friksjon vil være uendret.
Uansett demperens kvalitet, kan man gjøre noen ting for å forbedre funksjon og levetid.
- Renhold: Dette er det desidert viktigste. Vask sykkelen jevnlig og pass på at sand og møkk ikke ligger rundt pakningen på demperen. Om det er vinter eller av andre grunner er vanskelig å benytte van, kan eventuelt våt-serviett benyttes.
- Smøre: For å skape mindre friksjon mellom indre gaffel-ben og pakningen, kan man benytte silikon spray. Silikon spray kan kjøpes på Biltema, eventuelt kan man benytte xxx som man kan kjøpe på bensinstasjon. Her er det viktig at ingen ting annet får silikonet på seg. Det kan derfor være lurt å benytte Torky papir eller lignende og spraye litt direkte på papiret og heller smøre det på gaffelen.
Fra et miljømessig perspektiv skulle jeg ønske sykkel produsentene sluttet å benytte dempe-gafler av stål. Dette kunne bidratt til lengre levetid på sykkel med dempe gaffel.
Klikk på bildene for å se fulle bilder.